8 January 2015

Cara untuk jadikan anak Genius - by Dato' Fadzilah Kamsah


Beberapa cara nak menjadikan anak korang semua genius dan ini dikongsikan daripada syarahan dari Dato' Fadzilah Kamsah. Korang mesti nak anak korang jadi bijak dan pandai kan?Seterusnya jadikan mereka soleh dan solehah yang boleh doakan korang didunia dan diakhirat nanti.

cuma ada ibu bapa yg tidak prihatin atau tidak mahu ajar anak merangsang anak untuk memenuhi keinginan ini. Jadi kepintaran yg ada tidak digunakan sepenuhnya untuk menerokai apa yg ingin diketahui dan dipelajari menyebabkan kepintarannya terbantut begitu sahaja. Sebab itulah ada kes, semasa kecil seseorang anak itu dikatakan genius tetapi bila meningkat remaja dan dewasa,kegeniusan ini hilang begitu saja kerana tidak ada rangsangan berterusan dari ibu bapa mereka" -  
Dato' Fadzilah Kamsah

 Atas sebab musabab diatas ni, beberapa tips dan kaedah dia bagi, kita cuma perlu praktikkannya sahaja. InsyaAllah, semuanya berjalan lancar dengan izin-Nya.


1. Doa Ibu Bapa

Sebagai ibu bapa, doa kita lah yang sangat penting sebab hanya Allah sahaja tempat kita memohon agar anak yang dilahirkan sentiasa berada dalam perlindungan-Nya, diberikan kecerdasan akal, akhlak mulia, mendengar kata dan berbudi bahasa. Bila semua ni tertanam dalam hati seorang anak itu, tidak mustahil anak itu boleh jadi genius macam yang diharap ibu bapa dia.


2. Ajar dengan bersungguh-sungguh

Anak yang genius tu akan suka mencari ilmu, sentiasa bertanya, dan sentiasa ada naluri ingin tahu. Ibu bapa perlu peka dan mengenal pastu potensi ini dari awal, dengan ini anak tu boleh dirangsang untuk menjadi genius. Dengan ini, ibu bapa perlulah bersungguh-sungguh untuk mendidik, menggalak dan merangsang keperluan yang ada ni dan mengunakan potensi yang ada supaya tidak disalahgunakan ke jalan yang salah, sebab tulah ibu bapa kena tegas dalam pembelajaran anak dan pantau dengan input yang diberi kepada anak.



3. Terima Anak Seadanya.

Semua apa yang kita impikan tu tidak semestinya Allah akan tunaikan. Sebab tu jangan terlalu letak harapan yang tinggi terhadap anak. Malah setiap seorang anak tu mempunyai tahap kepintaran dan kelebihan yang berbeza. Hanya kebijaksanaan ibu bapa yang boleh bantu anak untuk tonjol potensi yang mereka ada.


4. Sediakan suasana yg boleh merangsang.

Ibu bapa perlu bentuk suasana rumah tu dalam keadaan yang selesa. Ini sebab rumah yang aman damai ni membantu anak untuk merangsang otak mereka, contoh melalui pewarnaan dinding, barang permainan dan perhiasan rumah.

5. Pemakanan yang Seimbang dan Hidup Sihat.

Sentiasa bekalkan anak dengan makanan yang berkhasiat dan tentunya dari sumber yang halal. Kurang atau elakkan makanan segera, makanan ringan. Bersenam dan bersukan boleh membantu untuk boost tahap rangsangan otak anak anda semua. Kerapkan bersenam atau jadikannya sebagai rutin harian.



6. Sentiasa Kekalkan Hubungan Rapat dengan Anak.

Hubungan  ibu bapa dan anak jugak memainkan peranan penting dalam perkembangan otak mereka. Hidup dalam harmoni, rapat mesra, bertimbang rasa, bertolak ansur dan memahami satu sama lain dengan anak. Percakapan antara anak dan ibu bapa juga perlu dikawal supaya tidak ada kata-kata kesat yang keluar.

7. Menjalin Hubungan Rapat dengan Guru.

Sentiasa behubungan dengan guru sekolah anak anda dan bertanyakan status anak anda. Kadang kala, guru itu akan memberi lebih perhatian kepada anak anda dan sentiasa mengambil berat tentang anak anda.


0 comments:

Post a Comment